وظیفه پاورماژول PDU چیست؟

Default Avatar
افشین غفارزاده
07 خرداد 1402
زمان مطالعه را وارد کنید دقیقه زمان برای مطالعه
5/5 - (1 امتیاز)

وظیفه پاور ماژول PDU

به معنای “توزیع کننده برق قابل برنامه ریزی” است و وظیفه آن توزیع برق ورودی را بین تجهیزات رک‌مونت شده در یک مرکز داده یا یک شبکه کامپیوتری مشخص می‌کند. این دستگاه قادر است تا ولتاژ و فرکانس ورودی را تبدیل کند و برای تجهیزات متصل شده ارائه دهد.

در واقع، PDU وظیفه تأمین برق برای تجهیزات مختلف را دارد و می‌تواند برای مدیریت توان و توزیع بار در مراکز داده استفاده شود. علاوه بر این، PDU معمولاً با قابلیت‌های مدیریت از راه دور مانند مانیتورینگ و کنترل وضعیت و ولتاژ خروجی تجهیزات، ارائه می‌شود. این دستگاه همچنین معمولاً دارای قابلیت های ایمنی برای محافظت از تجهیزات در مقابل جریان های بالای برق و نوسانات ولتاژ است.

انواع پاور ماژول

پاور ماژول‌ها (Power Modules) معمولاً به عنوان دستگاه‌هایی که برای تأمین برق به تجهیزات الکترونیکی و کامپیوتری مورد استفاده قرار می‌گیرند، شناخته می‌شوند. انواع مختلفی از پاور ماژول‌ها وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  1. سیستم‌های تغذیه خطی (Linear Power Supplies): در این سیستم‌ها، برای تبدیل ولتاژ برق، از یک ترانسفورمر خطی و دیودهای تناوبی استفاده می‌شود. سیستم‌های تغذیه خطی به دلیل نویز کمتر و عدم نیاز به فیلترهای الکترونیکی برای کاهش نویز، معمولاً در ارتباط با تجهیزاتی که نویز حساس هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  2. سیستم‌های تغذیه سوئیچینگ (Switching Power Supplies): در این سیستم‌ها، به جای ترانسفورمر خطی، از یک سوئیچینگ کنترل شده و دیودهای سوئیچینگ استفاده می‌شود. این سیستم‌ها به دلیل کارایی بالاتر و حجم کمتر، برای بیشتر تجهیزات الکترونیکی استفاده می‌شوند.
  3. ماژول‌های تبدیل DC به DC (DC-DC Converters): این ماژول‌ها به منظور تبدیل ولتاژ DC به ولتاژ دیگری از همان نوع برای تغذیه تجهیزات الکترونیکی و کامپیوتری استفاده می‌شوند. به‌عنوان مثال، این ماژول‌ها معمولاً در موبایل‌ها، دستگاه‌های دیجیتال، رادیوهای همراه و دیگر دستگاه‌های قابل حمل استفاده می‌شوند.
  4. ماژول‌های تبدیل AC به DC (AC-DC Converters): ماژول‌های تبدیل AC به DC یکی از مهمترین ماژول‌های الکترونیکی هستند که برای تبدیل برق متناوب AC به برق مستقیم DC استفاده می‌شوند. این ماژول‌ها در بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی کاربرد دارند، از جمله در منابع تغذیه، الکترونیک خودرو، تلویزیون، رادیو و سایر دستگاه‌های الکترونیکی.

پاور ماژول های هوشمند

این نوع از پاورماژول ها از فناوری پیچیده تری استفاده می کنند که در مدارهای آن  شاهد IGBT در این ماژول می باشیمIGBT یا Insulated Gate Bipolar Transistor، نوعی ترانزیستور توان بالا است که از ترکیب دو ترانزیستور به نام ترانزیستور دارای سه لایه Bipolar Transistor  و ترانزیستور دارای یک لایه Field Effect Transistor (MOSFET) تشکیل شده است. به طور کلی، IGBT یک ترانزیستور قدرتی است که مزایایی از هر دو ترانزیستور دارای سه لایه و MOSFET را دارا می‌باشد.

IGBT ها به دلیل داشتن ولتاژ کنترلی کمتر و مصرف جریان و توان کمتر، در مقایسه با ترانزیستورهای قدرت MOSFET و BJT، برای کاربردهایی که نیاز به کنترل قدرت دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. پاور ماژول های IGBT در بسیاری از کاربردهای انرژی از جمله درایورهای موتور، تغذیه AC-DC، خطوط انتقال برق، درایورهای لامپ های روشنایی LED، و دستگاه های مخابراتی استفاده می‌شوند.

در پاور ماژول های IGBT، چندین ترانزیستور IGBT در یک پکیج بزرگ یا ماژول قرار می‌گیرند. این ماژول ها می‌توانند توان بالایی تا چند صد کیلووات داشته باشند و به عنوان اجزای اساسی در مدار با توان و ولتاژ بالا استفاده می‌شوند. به دلیل قابلیت کنترل جریان و ولتاژ بالا، پاور ماژول های IGBT برای مصارف صنعتی، خودرو، انرژی تجدیدپذیر و دیگر کاربردهایی که نیاز به کنترل دقیق قدرت دارند، بسیار مناسب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 5 =

مطالب مرتبط

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
preloader